Viime aikoina useat yritykset ovat panostaneet erityisesti asiakasrekisteriensä ajantasaisuuden varmistamiseen. Miksi juuri nyt? Taustalla vaikuttaa merkittävä muutos maksamisen sääntelyssä: EU:n pikamaksuasetukseen sisältyvä maksunsaajan varmennuspalvelu, eli Verification of Payee (VoP), astuu voimaan 9. lokakuuta 2025.

Mutta mitä VoP oikeastaan tarkoittaa – ja miksi se herättää näin paljon huomiota?

Turvallisuutta maksamiseen – mutta myös uusia vaatimuksia

VoP:n tarkoitus on yksinkertainen mutta tärkeä: torjua maksupetoksia ja parantaa maksamisen turvallisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokaisen SEPA-maksun yhteydessä maksajan pankin on tarkistettava maksunsaajan nimi ja IBAN-tilinumero saajan pankilta. Jos tiedot eivät täsmää, maksaja saa ilmoituksen – ja maksu voi viivästyä tai jopa estyä. Viime kädessä maksun suorittajan – olipa kyseessä yritys tai kuluttaja – vastuulla on hyväksyä vastaanottajan nimi ennen maksusuoritusta. Jos maksun vastaanottaja on virheellisesti ilmoitettu, voi seurauksena olla maksun menetys tai mahdollisia lisäkuluja.

Tämä koskee sekä SEPA-pikamaksuja että perinteisiä tilisiirtoja. Automaattinen tarkistus tuo mukanaan uudenlaista varmuutta, mutta samalla se nostaa riman yritysten tietojenhallinnalle.

Asiakasrekisterit suurennuslasin alla

VoP:n myötä yritysten asiakasrekisterien ajantasaisuus nousee kriittiseen rooliin. Maksunsaajan nimi tarkistetaan virallisia rekistereitä vasten – esimerkiksi kaupparekisterissä olevaa yhtiön nimeä. Jos asiakasrekisterissä on vanhentuneita nimiä, epävirallisia toiminimiä tai merkittäviä kirjoitusvirheitä, maksut voivat epäonnistua tai vaatia manuaalista käsittelyä. Maksunsaajan ollesssa yksityishenkilö, nimenä tulisi käyttää virallisessa muodossa olevaa nimeä, ei esimerkiksi lempinimiä.

Virheet tässä onnistumisessa voi tarkoittaa viivästyksiä, lisätyötä ja jopa asiakaskokemuksen heikentymistä.

Miten yritysten kannattaa valmistautua?

Yksi konkreettinen neuvo: käytä aina virallista yritysnimeä maksupyynnöissä ja laskutuksessa. Brändinimi tai lyhenne voi olla tuttu ja käytännöllinen, mutta VoP-järjestelmä ei tunne niitä – se vertaa maksussa käytettyä nimeä virallisiin rekisteritietoihin.

VoP ei ole vain tekninen uudistus, vaan se haastaa yrityksiä tarkastelemaan omia prosessejaan ja tietojensa laatua. Se voi myös olla mahdollisuus: kun tiedot ovat kunnossa, maksaminen sujuu nopeammin, turvallisemmin ja luotettavammin.